De redactie van het Twickelblad vergadert vier keer per jaar in de Rentmeesterij in Delden. Korte, efficiënte én leuke bijeenkomsten. Kopje koffie, soms een koekje erbij. In juni zijn we voor de verandering eens uitgeweken naar een andere plek van Twickel, namelijk de Hof te Dieren. In de jachtkamer evalueerden we het vorige tijdschrift en bedachten we artikelen voor het najaarsnummer. Onder het genot van twee soorten koek die vers gebakken waren door secretaresse Mieke Ottevanger. Vervolgens wandelden we onder leiding van beheerder Wilke Schoemaker nog door het park en ander terrein van Twickel.

Dat klinkt al als een gedenkwaardig uitje. Het bijzonderste was echter het transport: in de Sunbeam MK III Talbot, een Engelse sportwagen die ooit door barones van Heeckeren is aangeschaft. Op de hoek Watertorenstraat-Molenstraat stond ik ’s ochtends vroeg klaar. Ik hoorde een zwaar geronk op het viaduct en daar verscheen de glanzende neus van de cabriolet. De kap was opengeslagen. Rob Bloemendal was de chauffeur, Helmig Kleerebezem en ik de passagiers. Fascinerend om het dashboard te zien: naast het stuur waren slechts een paar knopjes en een mijlenteller. Ook verder was de auto minimaal. Geen autogordels bijvoorbeeld. Als je ruim 80 kilometer per uur gaat, is de gedachte dat je volledig los zit, één die je óók snel moet loslaten. De wind waaide ongenadig en ik probeerde met sjaal en hooggesloten jas nog enigszins warm te blijven. Liggen op de achterbank was eventjes grappig -je ziet de boomkruinen langsvliegen- maar de meeste tijd zat ik op het puntje van de bank om te kunnen converseren met Helmig en Rob. Dat was namelijk de enige manier om elkaar te kunnen verstaan: een moderne gesloten auto is een wonder van stilte.

De barones kocht de cabriolet in 1955. Het Britse bedrijf sleet nog één ander exemplaar aan een Nederlander. Bij mooi weer liet de barones zich in de Sunbeam vervoeren. In 1969 deed zij de auto van de hand aan Deldenaar Wim Schultze, wiens zoon de wagen in 2015 weer terugverkocht aan de Stichting Twickel. Die liet in 1000 uren met name de motor geheel reviseren. De auto rijdt weer uitstekend. De roestplekjes her en der op de carrosserie verhogen de schoonheid van de auto.

Op de terugreis probeerde Aafke Brunt en ik onze haren in bedwang te houden, terwijl andere chauffeurs ons toewuifden. Geheel doorgewaaid verliet ik de auto weer in Delden. Een Sunbeam Experience rijker.

Hiska Bakker