Tien kinderen met een taalachterstand mochten op een ochtend in april met hun juf een bezoekje brengen aan de Twickelboerderij van André en Karin Luttikhedde om hun taalvaardigheid te verbeteren in een bijzondere praktijksituatie. Nieuwe woorden leer je het beste als je ze ziet, voelt en ervaart. Wat is er dan nog mooier om in de lente een echte boerderij te bezoeken. Een impressie van Karin Krijnsen, leerkracht schakelklas Hengelo, Dalton Hengelo Zuid – locatie Breemars.
Daar zaten ze dan. Tien stralende snoetjes op een stoeltje van stro. Gemaakt door boer André Luttikhedde van Erve Bokdam op Twickel, boven op de hooizolder van zijn koeienstal. Spannend hoor om de koeien zo van bovenaf te kunnen bekijken. Een paar kinderen zaten nog heerlijk te kauwen op het oude brood dat eigenlijk voor de koeien bedoeld was.
In eerste instantie waren de leerlingen helemaal overdonderd door de aanblik en geluiden van zoveel reusachtige koeien. Zelfs de kalfjes waren veel groter dan verwacht. Neuzen werden dichtgeknepen want ook de geur was even wennen. Elif kon niet wachten tot ze een koe mocht aanraken en Darius bleef liever in de stromende regen staan dan zijn leven daaraan te wagen.
Nadat we via een spannend trapje weer waren afgedaald bezochten we de oude stal met kippen. Wat waren ze groot, mooi en zacht. We mochten ze ook aaien. In de hoek zat zelfs een broedende gans. In de klas hadden de kinderen het woord “broeden” net geleerd dus dat was een ‘feest der herkenning’. André had al snel door dat dit bezoek voor deze kinderen een heel nieuwe ervaring was en bedacht snel dat het leuk voor ze zou zijn om een ganzenei te laten zien. Heel pedagogisch pakte hij er ook een kippenei bij zodat de kinderen duidelijk het verschil in grootte konden zien.
De tien kinderen zijn leerlingen uit de schakelklas van de locatie Breemars in Hengelo. In Hengelo wordt jonge kinderen, die door een taalachterstand het reguliere onderwijs niet goed kunnen volgen, de mogelijkheid gegeven om extra taalondersteuning te krijgen binnen een schakelklas. Hier zijn een aantal dagdelen voor beschikbaar . Iedere week wordt de kinderen een serie nieuwe woorden aangeboden die op allerlei manieren worden geoefend. In eerste instantie is het van belang dat de kinderen de woorden begrijpen. Daarna volgt de fase van het spreken. Er wordt een aantal weken rondom een thema gewerkt, waarna ter afronding wordt gekeken hoeveel en welke woorden de kinderen kunnen onthouden.
André Luttikhedde (red.: bestuurslid van de VVT namens de pachters op Twickel) en zijn vrouw Karin reageerden gelijk enthousiast op mijn voorstel om een bezoekje te komen brengen. Ik was al blij met een mogelijkheid om een rondje op het erf te mogen lopen, maar we werden gelijk uitgenodigd voor een echt bezoek met rondleiding. Niets was te veel. André en Karin kwamen zelf ook met allerlei ideeën om de ochtend op een leuke en leerzame manier in te vullen.
De volgende ochtend was het weer tijd om de aangeboden woorden te toetsen. En alle kinderen hebben het goed gedaan. Dus ook namens hen: Boer André enorm bedankt!